@article { author = {Jahani Zangir, Mahlaga and Pourmohseni Koluri, Fereshteh and Aghajani, Seyfullah}, title = {The examination effectiveness of group play therapy on emotional literacy، social adjustment and aggression behavior in aggression students}, journal = {Journal of School Counseling}, volume = {2}, number = {1}, pages = {1-19}, year = {2022}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2821-1995}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsc.2022.11025.1046}, abstract = {Aim: The present study was conducted to investigate the effectiveness of group play therapy on emotional literacy, social adjustment and aggressive behavior of aggressive primary school students.Method: The current research is a semi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population includes all aggressive elementary school students in Ardabil city, and 40 of these students were selected by the available sampling method and replaced in two experimental and control groups. Both groups answered emotional literacy, California social adjustment, and children's aggression questionnaires before and after the intervention. The experimental group participated in 9 group play therapy sessions and the control group did not receive any intervention.Findings: According to the findings obtained by using the statistical method of multivariate analysis of variance, group play therapy has lead to the reduction of aggression and, on the other hand, has increased social adaptation and emotional literacy in students.Conclusion: The results showed that group play therapy is an effective method in improving emotional literacy and social compatibility of aggressive students.}, keywords = {group play therapy,Aggression Behavior,Emotional literacy,Social Adjustment and Aggression Students}, title_fa = {اثربخشی بازی درمانی گروهی بر سواد هیجانی، سازگاری اجتماعی و رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان پرخاشگر}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر سواد هیجانی، سازگاری اجتماعی و رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان پرخاشگر مقطع دبستان صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پرخاشگر مقطع ابتدایی شهراردبیل، که از بین این دانش آموزان 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه قبل و بعد مداخله پرسشنامه های سواد هیجانی، سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و پرخاشگری کودکان را پاسخ دادند. گروه آزمایش 9 جلسه بازی درمانی گروهی شرکت نموند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. یافته‌ها: با توجه به یافته های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره، بازی درمانی گروهی منجر به کاهش پرخاشگری و از جهتی دیگر باعث افزایش سازگاری اجتماعی و سواد هیجانی دردانش آموزان گردیده است. نتیجه گیری: نتایج نشانگر این بود که بازی درمانی گروهی روشی موثر در بهبود سوادهیجانی وسازگاری اجتماعی دانش آموزان پرخاشگر است.}, keywords_fa = {بازی درمانی گروهی,رفتارپرخاشگرانه,سوادهیجانی,سازگاری اجتماعی,دانش آموزان پرخاشگر}, url = {https://jsc.uma.ac.ir/article_1962.html}, eprint = {https://jsc.uma.ac.ir/article_1962_85ea0d59b7de65c74fbf2cbe6f46a8f7.pdf} }