TY - JOUR ID - 1828 TI - بررسی مقایسه ای سبک های دلبستگی و سبک های هویتی بین دانش آموزان مضطرب و غیرمضطرب دوره ی دوم متوسطه پسرانه شهرستان اردکان JO - مشاوره مدرسه JA - JSC LA - fa SN - 2821-1995 AU - جوادیان, نجمه السادات AU - دهقانی فیروزآبادی, محمدحسین AU - نوریان اردکانی, مرضیه AD - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، یزد، ایران AD - گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران AD - گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 1 SP - 1 EP - 22 KW - دانش آموزان مضطرب KW - سبک های دلبستگی KW - سبک های هویت DO - 10.22098/jsc.2022.11474.1055 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های دلبستگی و سبک های هویتی در دانش آموزان مضطرب و غیرمضطرب دوره ی دوم متوسطه پسرانه صورت گرفت.روش: روش پژوهش، از نوع مطالعات علّی- مقایسه ای و روش گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه‌‌ آماری پژوهش شامل کلیه‌ دانش آموزان عادی و مضطرب دوره ی دوم پسرانه شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1400- 1399 که مشغول به تحصیل بودند که از بین آن ها 140 نفر از دانش آموزان با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند که به دو گروه دانش آموزان عادی و مضطرب تقسیم شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه های معتبر و پرکاربرد ازجمله پرسشنامه سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990)، سبک های هویت برزونسکی (1992) و اضطراب بک (1990) استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه‌ها نیز با توجه به استاندارد بودن ابزارهای مورد استفاده در پژوهش‌های پیشین مورد تأیید قرار گرفته بود.یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات سبک‌های دلبستگی ناایمن و مولفه های آن در دانش آموزان عادی و مضطرب وجود دارد (01/0>P). همچنین در متغیر سبک هویت اجتنابی در دوگروه دانش آموزان عادی و مضطرب این تفاوت معنادار است (01/0>P). یعنی دانش آموزان عادی هویت اجتنابی کمتری نسبت به دانش آموزان مضطرب دارند.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت دانش آموزان عادی از سبک دلبستگی ناایمن پایین تری نسبت به دانش آموزان مضطرب برخوردارند و همچنین سبک هویت اجتنابی در دانش آموزان مضطرب نسبت به دانش آموزان عادی بیشتر دیده می شود. UR - https://jsc.uma.ac.ir/article_1828.html L1 - https://jsc.uma.ac.ir/article_1828_8d765ba784e2ae079fdae0a6dc29b697.pdf ER -