TY - JOUR ID - 1972 TI - بررسی تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیت‌پذیری، تاب آوری و امیدواری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه JO - مشاوره مدرسه JA - JSC LA - fa SN - 2821-1995 AU - محمدی فر, محمد علی AU - شیرازی نقندر, سمیه AD - گروه علوم تربیتی آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. AD - گروه آموزشی علوم تربیتی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 1 SP - 1 EP - 15 KW - تئوری انتخاب KW - مسئولیت‌پذیری KW - امیدواری KW - تاب‌آوری KW - دانش آموزان DO - 10.22098/jsc.2022.10661.1036 N2 - چکیده:مقدمه: با توجه به اهمیت دوران نوجوانی در زندگی افراد و از طرفی اهمیت مسئولیت پذیری، تاب آوری و امیدواری در این دوران به عنوان ویژگی های یک فرد با سلامت روان بالا، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیت‌پذیری، تاب آوری و امیدواری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام گردید.روش و مواد اجرا: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی که در سال 1399-1400 بر روی 40 دختر متوسطه دوم انجام شده است؛ پرسشنامه های مسئولیت‌پذیری، امیدواری و تاب‌آوری یک مرتبه قبل و بعد از مداخله تکمیل شدند، شرکت کنندگان به طور تصادفی در گروه های مداخله و کنترل قرار گرفتند، به افراد گروه مداخله طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای مفاهیم مسئولیت پذیری، امیدواری و تاب‌آوری بر اساس مولفه‌های تئوری انتخاب آموزش داده شد. تحلیل ‌ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزارSPSS v24 انجام شد.یافته ها:یافته‌های اصلی مطالعه نشان می‌دهد که مداخله اثربخشی معناداری بر متغیر های مسئولیت پذیری ، امیدواری و تاب‌آوری در سطح (P<0/01) داشته اند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، آموزش تئوری انتخاب می تواند به عنوان راهکاری موثر برای افزایش مسئولیت پذیری ، امیدواری و تاب‌آوری دانش آموزان استفاده شود. UR - https://jsc.uma.ac.ir/article_1972.html L1 - https://jsc.uma.ac.ir/article_1972_2475924ed195418c0e39b4c9341bea80.pdf ER -