دانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952320221122Prediction of life expectancy in students with the experience of being infected with Covid-19 based on anxiety sensitivity and experiential avoidanceپیش بینی امید به زندگی در دانشجویان با تجربه ابتلا به کووید 19 از روی حساسیت اضطرابی و اجتناب تجربی114210010.22098/jsc.2023.12018.1073FAاعظم اکبریدانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان0000-0001-9408-1523افسانه صبحیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانمرضیه یزدیدانشگاه ازاد زنجان0000-0001-9993-2307علی شیر خانلودانشگاه ازاد زنجان0000-0002-5179-0482Journal Article20230108Objectives: The present research was conducted with the aim of students to investigate the relationship between bitterness in experience and life expectancy with the experience of covid-19.<br /><br />Materials and Methods: The method of the present research was correlational and statistical population of students of Islamic Azad University of Zanjan. The sample consisted of 16 students who were selected by sampling using the applied method and using the social network, and the life expectancy questionnaires of Miller (1988), questioning, analytical (Floyd Garfield Velasota, 2005), acceptance and action of Hayez et al. 2013) and completed the demographic information questionnaire. Data analysis was done using Pearson correlation and stepwise regression in SPSS-25 software.<br /><br />Results:The results indicated that there is a positive and negative correlation between the overall score of hope, fear of physical concern, fear of seeing danger and experience with life in students with experience of covid-19. There is a meaning. The results of multivariate regression showed that the fear of not having cognitive control and preventing sabotage can predict life in two steps.<br /><br />Discussion and Conclusion: Based on the findings of the present study, it is suggested that psychological interventions be done in order to reduce the fear of the lack of cognitive and experimental control of students' experiences to increase their life expectancy.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حساسیت اضطرابی و اجتناب تجربی و امید به زندگی در دانشجویان با تجربه ابتلا به کووید 19 انجام شد.<br /><br />مواد و روشها: روش پژوهش حاضر همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلام زنجان بود. نمونه شامل 186 دانشجو بود که با نمونهگیری در دسترس به روش برخط و با استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی انتخاب شدند و پرسشنامه های امید به زندگی میلر (1988)، حساسیت اضطرابی ( فلوید، گارفیلد ولاسوتا ،2005)، پذیرش و عمل هیز و همکاران (2004) و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون رگرسیون گام به گام در نرم افزار 25- SPSS انجام شد.<br /><br />یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمره کلی حساسیت اضطرابی، ترس از نگرانیهای بدنی، ترس از نداشتن کنترل شناختی، ترس از مشاهده شدن اضطراب و اجتناب تجربی با امید به زندگی در دانشجویان با سابقه ابتلا به کوید 19 همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیر نشان داد که ترس از نداشتن کنترل شناختی و اجتناب تحربی توانستند در دو گام امید به زندگی را پیش بینی کنند.<br /><br />نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد میشود مداخلات روانشناختی مبتنی به منظور کاهش ترس از نداشتن کنترل شناختی و اجتناب تجربی کرونای دانشجویان به منظور افزایش امید به زندگی در آنها انجام شود.https://jsc.uma.ac.ir/article_2100_a37c43fa8d5070b3eb6c890f1e82219d.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952320221122The effectiveness of mind theory training on self-regulatory executive function of hyperactive primary school students in Piranshahrاثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کارکرد اجرایی خود تنظیمی دانش آموزان بیش فعال دوره ابتدایی شهر پیرانشهر118210310.22098/jsc.2023.12164.1076FAلیلا محمدامین زادهاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پیرانشهر. ایران0000-0002-8925-8598دیمن انوشهدانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پیرانشهر، پیرانشهر، ایرانJournal Article20230121Hyperactivity disorder is one of the common disorders in childhood that is associated with defects in self-regulation functions. Among the therapeutic approaches that can affect self-regulation in these students is teaching theory of mind. this study aimed to evaluate the effectiveness of mind theory training on the self-regulatory executive function of hyperactive elementary school students in Piranshahr. The current research method was Quasi-experimental and the statistical population was sixth grade students with attention deficit hyperactivity disorder. The statistical sample of this study included 50 hyperactive students, who were selected by purposeful sampling and were placed in two experimental and control groups. The research tools were Connors rating scale questionnaire for parents, Pintrich and de Groot self-regulated learning strategies questionnaire. The validity of two instruments is standard And the reliability using Cronbach's alpha was 0.842 and 0.938 respectively.The results of MANCOVA showed that Theory of mind training can improve self-regulation (F=397/47), cognitive strategies (F=155/63), metacognitive strategies (F=149/66) and motivational beliefs (F=248/65) in hyperactive students. As a result, teaching theory of mind by improving cognitive processing can improve cognitive processes and increase self-regulation in hyperactive studentsاختلال بیش فعالی یکی از اختلال های شایع در دوران کودکی است که با نقص در کارکردهای خودتنظیمی همراه است. از جمله رویکردهای درمانی که می تواند خودتنظیمی را در این دانش آموزان تحت تاثیر قرار دهد، آموزش نظریه ذهن است. هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کارکرد اجرایی خودتنظیمی دانشآموزان بیش فعال دوره ابتدایی پیرانشهر است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی و جامعه آماری دانشآموزان پایه ششم دارای اختلال بیش فعالی نقص توجه بودند نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 50 دانشآموز بیش فعال که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق پرسشنامه مقیاس درجه بندی کانرز برای والدین، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت بودند. روایی دو ابزار استاندارد و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 842/0 و 938/0حاصل شد. نتایج حاصله از تحلیل واریانس نشان داد آموزش نظریه ذهن میتواند خودتنظیمی(47/397 F=)، راهبردهای شناختی(63/155 F=)، راهبردهای فراشناختی (66/149 F=) و باورهای انگیزشی(65/248 F=) را در دانش آموزان بیش فعال بهبود بخشد. درنتیجه، آموزش نظریه ذهن با بهبود پردازش شناختی، میتواند فرایندهای شناختی را بهبود بخشیده و خودتنظیمی را در دانشآموزان بیش فعال افزایش دهدhttps://jsc.uma.ac.ir/article_2103_5b0dcae3bb90e70a1b75ed8e44a0d6b0.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952320221122Investigating the model of relationship between optimism and self-control with learning boredom the mediating interest stability and effort perseverance in studentsبررسی مدل رابطه خوشبینی و خودمهاری با دلزدگی یادگیری با میانجیگری ثبات علایق و پایداری تلاش در دانشجویان114210610.22098/jsc.2023.12177.1075FAسیمین زغیبی قناددانشگاه فرهنگیان، مرکز خدیجه کبری دزفولسحر احمدی چگنیمدرس دانشگاه فرهنگیان لرستانطیبه فاطمینیکفارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20230120Objective: Grit is conceptualized in the two dimensions of interest stability and effort perseverance. In this research, the mediating role of interest stability and effort perseverance in the relationship between optimism and self-control with learning boredom was investigated. <br /><br />Materials and Methods: For this purpose, 208 students of Lorestan University were selected by stepwise random sampling; Then, they answered the Grit Scale, Learning Boredom Subscale of Achievement Emotions Questionnaire, Tangy Self-Control Questionnaire and Reversed Life Orientation Inventory. The collected data were analyzed using SPSS and AMOS software (version 21) and the path analysis method. <br /><br />Results: The results of the analyzes confirmed the structural fit of the proposed model and showed that the direct and indirect paths of the model are significant except for one path (optimism to learning boredom). <br /><br />Discussion and Conclusion: According to the findings of this study, optimism and self-control are two important variables in explaining learning boredom, which directly and indirectly perform this effect by improving the effort perseverance and interest stability.اهداف: ثبات قدم در اهداف بلندمدت در دو بعد ثبات علایق و پایداری تلاش مفهومسازی شده است. در این تحقیق، نقش میانجی ثبات علایق و پایداری تلاش در رابطه خوشبینی و خودمهاری با دلزدگی یادگیری بررسی شد.<br /><br />مواد و روشها: به این منظور، 208 نفر از دانشجویان دانشگاه لرستان به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند؛ سپس، مقیاس ثبات قدم در اهداف بلند مدت، خردهمقیاس دلزدگی یادگیری از پرسشنامه هیجانات پیشرفت پکران، مقیاس خودمهاری تانجی و پرسشنامه جهتگیری زندگی را پاسخ دادند. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS (نسخه 21) و روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. <br /><br />یافتهها: نتایج تحلیلها، برازش ساختاری مدل پیشنهادی را تایید کرد و نشان داد که مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل به جز یک مسیر (خوشبینی به دلزدگی یادگیری) معنادار هستند. <br /><br />نتیجهگیری: بنا بر یافتههای این تحقیق، خوشبینی و خودمهاری دو متغیر مهم در تبیین دلزدگی یادگیری هستند که این اثر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بهبود پایداری تلاش و ثبات علایق صورت میدهند.https://jsc.uma.ac.ir/article_2106_4a8f12aaebf4a96f04181f7d4acfc55a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952320221122Comparing the experience of flow and mindfulness in gifted and normal studentsمقایسه تجربه غرقگی و ذهنآگاهی در دانشآموزان تیزهوش و عادی116210710.22098/jsc.2023.12282.1079FAمهدی حیاتی گرجانکارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-5614-5976نادر حاجلواستاد،گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران.0000-0002-2935-7455سیف الله آقاجانی- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.نیلوفر میکائیلیاستاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000000155105983Journal Article20230204The aim of the present study was to compare the experience of flow, mindfulness in gifted and normal students. Identifying psychological differences between gifted and normal students and considering them in education programs can lead to greater growth and development among them.<br /><br />Methods:. According to the nature of the subject, the present research method was causal-comparative. The statistical population of this research was all students of second secondary schools in Ardabil city (24931 people) in the academic year of 2021-2022. The statistical sample of the current research is 400 students (200 gifted and 200 normal) who were randomly selected in a cluster. Martin and Jackson's Academic Flow Questionnaire and the short form of the Freiburg Mindfulness Questionnaire were used to collect data. Multivariate analysis of variance (MANOVA) test was used to analyze the data.<br /><br />Results: The results showed that there was no significant difference between the experience of flow and mindfulness in two groups of gifted and normal students (p>0.05).<br /><br />ConclusionTherefore, paying attention to these results, it can be said that each group of gifted and normal students needs attention regarding the studied variables.چکیده مقاله<br /><br />هدف پژوهش حاضر مقایسه تجربه غرقگی و ذهنآگاهی در دانشآموزان تیزهوش و عادی بود. شناسایی تفاوتهای روانشناختی بین دانشآموزان تیزهوش و عادی و درنظرگرفتن آنها در برنامههای آموزش و پرورش میتواند به رشد و پیشرفت بیشتر در بین آنها منجر شود .<br /><br />مواد و روشها: . با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش حاضر از نوع علی_ مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل (24931 نفر) در سال تحصیلی 1401 -1400 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 400 دانشآموز (200 نفر تیزهوش و 200 نفر عادی) که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون و فرم کوتاه پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) استفاده شد.<br /><br />یافتهها: نتایج نشان داد که بین تجربه غرقگی و ذهنآگاهی در دو گروه دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0p>).<br /><br />بحث و نتیجهگیری: بنابراین با توجه به این نتایج میتوان بیان نمود هر یک از گروههای دانشآموزان تیزهوش و عادی نیازمند توجه در خصوص متغیرهای موردمطالعه میباشندhttps://jsc.uma.ac.ir/article_2107_692c7e6c6c46521fde32156d08fab514.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952320221122Comparing the efficiency of human forces recruited through Article 28 with the graduates of Farhangian Universityمقایسه کارایی نیروهای انسانی جذب شده از طریق ماده ۲۸ با دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان120210810.22098/jsc.2023.12405.1083FAمحمّد عظیمیگروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889 -14665
تهران،ایران.0000-0002-0679-1929علی اقبالیگروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665
تهران،ایران.Journal Article20230224Today, education needs effective teachers to use new technologies. In a successful educational system, the performance of teachers plays a very important role. It has been proven that the success and good performance of students also depends to a great extent on the efficiency and performance of teachers; Therefore, the education organization is one of the most important educational organizations whose most important source and capital are people, and it must deal with talent management in order to survive in a competitive environment and achieve predetermined goals. The purpose of this research was to compare the efficiency of the human forces recruited through Article 28 with the graduates of Farhangian University of Ardabil. The descriptive research method is survey type. In order to examine the research variables, a researcher-made questionnaire was designed and used in the form of a Likert scale. The statistical population included all managers of Ardabil city, and 212 samples were selected based on stratified random sampling using the method of optimal assignment. The findings of his research indicated that there is a significant difference between the effectiveness of teachers recruited through the centers of Farhangian University compared to the teachers of Article 28 in the opinion of school administrators. Also, regarding the four indicators of effectiveness, teachers recruited through the centers of Farhangian University in the four indicators of classroom management, interaction and cooperation, desirable teaching and accountability have been observed.امروزه آموزش و پرورش، نیازمند معلمان کارا برای استفاده از فناوریهای جدید است. در یک نظام آموزشی موفق، عملکرد معلمان نقش بسیار مهمی ایفا میکند. ثابت شده است که موفقیت و عملکرد خوب دانشآموزان نیز به میزان بسیار زیادی به کارایی و عملکرد معلمان بستگی دارد؛ بنابراین سازمان آموزش و پرورش، یکی از مهمترین سازمانهای آموزشی است که مهمترین منبع و سرمایه آن، انسانها هستند و باید برای بقا در فضای رقابتی و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، به مقوله مدیریت استعدادها بپردازد. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه کارایی نیروهای انسانی جذب شده از طریق ماده ۲۸ با دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان شـهرستان اردبیل بـود. روش تحقیـق توصیفی از نـوع پیمایشی است. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بهصورت طیف لیکـرت طراحی و استفاده گردید. جامعه آماری شامل کلیه مدیران شهرستان اردبیل بود که ۲۱۲ نفر نمونه، بر اسـاس نمونهگیری تصادفی طبقهای به شیوه انتساب بهینه انتخاب گردید. یافتههای پـژوهش حـاکی از آن بود که بین اثربخشی معلمان جذب شـده از طریـق مراکـز دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با معلمان ماده ۲۸ از نظر مدیران مدارس تفـاوت معنـاداری وجـود دارد. همچنین، در خصوص شاخصهای چهارگانه تشکیلدهنده کارایی، معلمـان جـذب شده از طریق مراکز دانشگاه فرهنگیان در چهـار شـاخص مدیریت کلاس درس، تعامـل و همکـاری، تدریس مطلوب و مسئولیت پذیری تفاوت معنـاداری ملاحظـه گردیده است.https://jsc.uma.ac.ir/article_2108_88f97b6d6efb6cd286102198201790cc.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952320221122The Effectiveness of Solution-focused Brief Therapy (SFBT) on Depression, Stress, Anxiety and Academic Adjustment among High School Students During Corona Epidemicاثربخشی درمان کوتاه راه حل محور(SFBT) بر افسردگی، استرس، اضطراب و سازگاری تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دوم در دورهی اپیدمی کرونا117211510.22098/jsc.2023.12408.1085FAمرتضی نجیمیگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران0000-0001-7277-7087مجتبی محمدی جلالی فراهانیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانالهام نجیمیگروه مشاوره، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانJournal Article20230225Objective: The aim of the present study was to investigate the effectiveness of solution focused brief therapy (SFBT) on depression, stress, anxiety and academic adjustment in secondary school students during the Corona epidemic period.<br /><br />Materials and methods: To conduct this semi-experimental study, 30 female students from the second period of high school in Arak city were selected by multi-stage cluster sampling method and were placed into two experimental and control groups using random assignment. The experimental or intervention group received 8 90-minute training sessions on the concepts of the solution-oriented approach; while no intervention was given to the control group. Data were collected using depression, anxiety and stress scale (DASS-42) and Baker and Seriak's academic adjustment questionnaire and analyzed using SPSS software version 25.<br /><br />Results: The results of the multivariate covariance analysis showed that educating the solution-oriented approach is significantly effective in reducing depression, stress and anxiety, as well as increasing the academic adjustment of students. <br /><br />Discussion and conclusion: The findings of this research show that the short-term solution-oriented approach, as an approach that is designed for the short-term in nature, can be effective in dealing with the damages caused by Corona in the field of education, through reducing depression, stress and anxiety and accelerating academic adjustment.اهداف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان راهحل محور کوتاهمدت (SFBT) بر افسردگی، استرس، اضطراب و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطهی دوم در دورهی اپیدمی کرونا بود.<br /><br />مواد و روشها: برای انجام این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اراک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش یا مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مفاهیم رویکرد راهحل محور را دریافت کرد؛ در صورتی که هیچ مداخلهای به گروه کنترل ارائه نشد. دادهها با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-42) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک جمع آوری و با استفاده از نرم افزار Spss ویراست 25 تجزیه و تحلیل شد.<br /><br />یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش رویکرد راه حل محور بر کاهش افسردگی، استرس و اضطراب و همچنین افزایش سازگاری تحصیلی دانش آموزان به صورت معناداری اثربخش است.<br /><br />بحث و نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد رویکرد راه حل محور کوتاهمدت به عنوان رویکردی که ماهیتا کوتاهمدت طراحی شده، میتواند در مقابله با آسیبهای ناشی از کرونا در حوزه آموزش موثر بوده و ضمن کاهش افسردگی، استرس و اضطراب آنها، میتواند سازگاری تحصیلی ایشان را تسریع کند.https://jsc.uma.ac.ir/article_2115_6859c00dfb6276eff38d64dc1ce83e71.pdf