دانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952420230220Impact of educational, human and organizational factors on students’ happinessتأثیر عوامل آموزشی، انسانی و سازمانی بر شادکامی دانشآموزان123211610.22098/jsc.2023.12404.1082FAمحمّد عظیمیگروه آموزشی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 ،تهران،ایران.0000-0002-0679-1929امین گلشندانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران0000-0002-5194-7785کمال نصرتی هشیگروه آموزشی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 ،تهران،ایران.نسرین مهدویگروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889- 14665
تهران،ایران.پرستو بابازادهکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد، ایران.Journal Article20230224The study aimed to evaluate the role of several factors in students’ happiness, including educational factors (effective teaching, perceived constructivist learning environment), human factors (students’ sense of humor, overall life satisfaction, and positive affectivity), and organizational factors (teachers’ job satisfaction, work engagement, and organizational commitment). This was a practical study in terms of objective, with a descriptive-correlational research design. Sample population consisted of all the female high school students (11th grade), teachers, head teachers, and deputy head teachers of the Department of Education District 3 in Tabriz, Iran. We used multistage cluster sampling. Sample size was determined to be 246 students using Krejcie & Morgan table. We also selected 246 teachers, head teachers, and deputy head teachers from the schools. Data collection tools were the sense of humor scale, the life satisfaction scale, and the positive affect and negative affect schedule. Further, the participants completed the Oxford Happiness Questionnaire, the effective teaching questionnaire, the perception of constructivist learning environment scale, the Minnesota Satisfaction Questionnaire, the organizational commitment questionnaire, and Utrecht Work Engagement Scale. The Findings showed a positive correlation between the students’ happiness and effective teaching, perceived constructivist learning environment, sense of humor, life satisfaction, positive affectivity, job satisfaction, organizational commitment, and work engagement. Based on the regression analysis and coefficient of determination, educational factors had the most significant impact on the students’ happiness, followed by human and organizational factors, respectively.این پژوهش باهدف تحلیل، ارزیابی و شناسایی عوامل آموزشی(تدریس اثربخش معلم و محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده)، عوامل انسانی(شوخطبعی، رضایت کلی از زندگی و عاطفه مثبت دانشآموزان) و عوامل سازمانی(رضایت شغلی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی معلمان) مؤثر بر شادکامی دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی - همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه(مقطع یازدهم) و معلمان، مدیران و معاونین مدارس ناحیه 3 تبریز بود. باتوجهبه جامعه حاضر برای انتخاب نمونه پژوهش، از شیوة نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد؛ حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 246 نفر بود که از بین دانشآموزان دختر در مقطع یازدهم انتخاب شد. همچنین تعداد 246 نفر معلم، مدیر و معاون از مدارسی که نمونه دانشآموزان از آن انتخاب شدند، انتخاب و سپس دانشآموزان، معلمان، مدیران و معاونین پرسشنامهها و مقیاسهای سبکهای شوخطبعی، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و عاطفه منفی، شادکامی آکسفورد، روش تدریس اثربخش، ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا، رضایت شغلی مینهسوتا، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی اوترخت را تکمیل کردند. یافته های حاصل از پژوهش نشان میدهد تدریس اثربخش، محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، شوخطبعی، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با شادکامی ارتباط مثبت و بر شادکامی دانشآموزان تأثیر دارند. باتوجهبه نتایج رگرسیون و تأثیر ضریب تعیین میتوان بیان کرد که عوامل آموزشی در اولویت اول، عوامل انسانی در اولویت دوم و عوامل سازمانی در اولویت سوم قرار دارند.https://jsc.uma.ac.ir/article_2116_665d50d51110f6a17e8e5d54ab95f74a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952420230220Investigating the relationship between the use of SHAD network tools and facilities with academic engagement and academic performance of high school studentsبررسی رابطه بین استفاده از ابزارها و امکانات شبکه شاد با درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم115211710.22098/jsc.2023.12407.1084FAمیلاد سلیمانیدانشگاه پیام نور روانسر0000-0003-1411-7667فرامرز سهیلیدانشگاه پیام نور کرمانشاه0000-0003-2581-7052Journal Article20230224Today, the world has become a field of many challenges due to the spread of coronavirus, and in the meantime, the educational space has shifted from face-to-face to virtual. Due to the novelty of this space, it is important to examine the effects of education in a new way. In this regard, The aim of this study was to investigate the relationship between the use of tools and facilities of Shad network with academic engagement and academic performance of high school students in Poldakhtar city. <br /><br /><br /><br />Method: This research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population of this study included male and female high school students in Poldakhtar city in 2021-2022, which was equal to 3500 people. The statistical sample of this study was 346 people based on Krejcie and Morgan table who were selected using random sampling method. The research tools included the Rio Academic engagement Questionnaire (2013), Pham and Taylor Academic Performance (1399) and the researcher-made facilities and tools of shad Network. In addition to descriptive indicators, structural equation analysis was used to analyze the data. <br /><br />The results showed that students' use of facilities and tools of the shad network has a significant effect on academic engagement and their academic performanceجهان امروز در اثر گسترش کروناویروس عرصه چالشهای بسیاری شده است و در این میان، فضای آموزش از حالت حضوری به مجازی گرایش یافت. با توجه به نو بودن این فضا لزوم بررسی اثرات آموزش به شکل جدید اهمیت دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از ابزارها و امکانات شبکه شاد با درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در شهرستان پلدختر به انجام رسید.این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرستان پلدختر در سال 1401-1400 بود که برابر با 3500 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان برابر با 346 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (۲۰۱۳)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1399) و امکانات و ابزار شبکه شاد پژوهشگرساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها افزون بر شاخصهای توصیفی از تحلیل معادلات ساختاری بهره گرفته شد.نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از امکانات و ابزار شبکه شاد دارای رابطهای مثبت و معنیدار با سطح درگیری تحصیلی دانشآموزان دارد. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش و تشویق دانشآموزان برای استفاده درست از امکانات فضای آموزش مجازی و نرمافزارهای آموزشی مرتبط میتواند اثری مثبت بر حضور فعالتر دانشآموزان در آموزش مجازی و به تبع، عملکرد و پیشرفت تحصیلی مطلوبتر باشد.https://jsc.uma.ac.ir/article_2117_6778cfdf69950d4ec0360c3d7f8a62f9.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952420230220The Evaluation of the Effect of parent's Life Attitude on Social Adjustment,Resiluence,and subjectivr vitality in High School Studentsبررسی تاثیر نگرش بر زندگی والدین برمیزان سازگاری اجتماعی،تاب آوری ونشاط ذهنی دانش آموزان دوره اول متوسطه122211810.22098/jsc.2023.12357.1080FAفرناز یزدانیگروه مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزرزیتا فخیمی فرهادیدکتری گروه روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.Journal Article20230217Abstract<br /><br />The aim of this study was to investigate the effect of parents' attitudes to life on social adjustment, resilience and subjective vitality of first grade high school students in the Merhamatabad area of Miandoab city in the academic year of 2020-2021. The research method was post-event. For this purpose, based on Krejcie and Morgan table, 200 students were selected from the multi-stage cluster sampling method. The parents of the students answered the Batista and Almond Attitudes to Life Questionnaire and the students themselves answered the Sinha and Singh Social Adjustment Questionnaire, the Connor and Davidson Resilience Questionnaire, and the Ryan and Frederick subjective Cheerfulness Questionnaire. Based on the scores obtained from the parents (average score of both parents) in the life attitude questionnaire, four groups (very high, high, low and very low life attitudes) were determined by the quarter method. Then their children's scores in each questionnaire were statistically analyzed. Data were analyzed by one-way analysis of variance. The findings showed that as life becomes more meaningful for parents (a more positive outlook on life), students' social adjustment and subjective vitality also increase. But attitudes toward parental life did not affect students' resilience.چکیده<br /><br />پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نگرش به زندگی والدین بر میزان سازگاری اجتماعی، تابآوری و نشاط ذهنی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه مرحمتآباد شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 1400-۱۳۹۹ انجام شد. روش پژوهش از نوع پسرویدادی بود. بدین منظور از جامعه مورد نظر بر اساس جدول کرجسی و مورگان، ۲۰۰ دانشآموز به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. والدین دانش آموزان به پرسشنامه نگرش به زندگی باتیستا و آلموند و خود دانش آموزان به پرسشنامههای سازگاری اجتماعی سینها و سینگ، تابآوری کونور و دیویدسون و نشاط ذهنی ریان و فردریک پاسخ دادند. بر اساس نمرات به دست آمده از والدین (میانگین نمره هر دو والد) در پرسشنامه نگرش به زندگی، چهار گروه (نگرش به زندگی خیلی بالا، بالا، پایین و خیلی پایین) با روش چارک تعیین شد. سپس نمرات فرزندان آنها در هریک از پرسشنامهها مورد تحلیل آماری قرار گرفت. دادهها با روش تحلیل واریانس یک طرفه مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که با معنادارتر شدن زندگی برای والدین (نگرش مثبتتر به زندگی) سازگاری اجتماعی و نشاط ذهنی دانش آموزان نیز افزایش مییابد؛ اما نگرش به زندگی والدین بر میزان تابآوری دانشآموزان تأثیر نداشت.https://jsc.uma.ac.ir/article_2118_94f41db9b766d714e3563103c710f15f.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952420230220The effectiveness of impulse control training on problem solving, frustration and social competence of students with behavioral disordersاثربخشی آموزش کنترل تکانه بر حل مسئله، احساس ناکامی و کفایت اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال رفتاری116214310.22098/jsc.2023.12531.1089FAحمیدرضا دهقاندکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-1186-1469فرشته باعزتدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.0000-0002-8963-0599فاطمه مومنیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.Journal Article20230313The aim of the present study was to investigate the effectiveness of impulse control training on problem solving, frustration and social competence of adolescents with behavioral disorders. The experimental research method was of experimental type with a pre-test-post-test design with a control group.The statistical population of the research included all the students of Nowshahr high school in the academic year of2018-2019, whose number was2060. The research sample consisted of36 students with behavioral disorder who were randomly selected from among the students with behavioral disorder and replaced by simple random in two experimental and control groups.To collect data, the revised checklist of behavioral problems,the short form of the social problem solving questionnaire, the frustration questionnaire and the social adequacy test were used.The results of covariance analysis showed that impulse control training in the experimental group has been associated with an increase in positive and logical problem solving and a decrease in negative,impulsive,avoidant problem solving,frustration,and an increase in the social competence of adolescents with behavioral disorders.Discussion and conclusion:Impulse control training gives adolescents with behavioral disorders the ability to control their destructive behavior, which can reduce their impulsive and destructive behavior and increase correct problem-solving skills,which in turn It can improve relationships with peers in the long term,which ultimately reduces their sense of frustration,which results in an increase in their sense of social competence.In the end, based on the findings of this research, it is suggested that the effectiveness of impulse control training on other interpersonal and academic problems and adolescents be investigated.هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر حل مسئله، احساس ناکامی و کفایت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال رفتاری بود. روش پژوهش تجربی از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستان شهرستان نوشهر در سالتحصیلی 96-95 بودند که تعداد آنها 2060 نفر بودند. نمونه پژوهش شامل 36 دانشآموز با اختلال رفتاری بودند که به صورت تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال رفتاری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری داده از چک لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری، فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی، پرسشنامه احساس ناکامی و آزمون کفایت اجتماعی استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش کنترل تکانه در گروه آزمایش با افزایش حل مسئله مثبت و منطقی و کاهش حل مسئله منفی، تکانشی، اجتنابی، احساس ناکامی و افزایش کفایت اجتماعی نوجوانان دارای اختلال رفتاری همراه بوده است. بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارت کنترل تکانه به نوجوانان دارای اختلال رفتاری توانایی کنترل رفتار مخرب خویش را میدهد که این عمل می تواند رفتار تکانشی و مخرب آنان را کاهش داده و مهارت های صحیح حل مسئله را افزایش دهد که این به نوبه خود می تواند در بلندمدت روابط با همسالان را اصلاح کند که نهایت احساس ناکامی آنان را کاهش دهد که نتیجه آن،افزایش احساس کفایت اجتماعی آنان است. در پایان بر اساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر سایر مشکلات بین فردی و تحصیلی و نوجوانان بررسی شود.https://jsc.uma.ac.ir/article_2143_52be99b10396884acd38e30feaab2171.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952420230220The effectiveness of play therapy on reducing separation anxiety disorder and isolation of elementary studentsاثربخشی بازی درمانی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی و گوشه گیری دانش آموزان ابتدایی122214410.22098/jsc.2023.12566.1091FAعلی رضایی شریفدانشیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران0000-0003-3502-8575زهرا خادمی آستانهارشد مشاوره ی مدرسه،دانشگاه محقق اردبیلی،دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی،اردبیل،ایران0000-0001-8660-0493Journal Article20230317Evidence has shown that play therapy has been effective in reducing behavioral disorders, but can it be effective in improving social anxiety disorder, segregation, and isolation of students? The female students were elementary school students. This study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included all first-grade female students of Haj Mohammad Jafari Namin School (68 students). Among them, the samples of students with the highest anxiety scores on the Separation Anxiety and Isolation Scale of (Mani Kawasgar ,2009) were selected and randomly divided into experimental and control groups. The experimental group received 10 sessions of play therapy intervention and no interventions were performed on the control group. Students' anxiety screening test score was considered as a pre-test and after the intervention, children's anxiety test was performed on both groups again and its score was considered as a post-test. Data were analyzed using analysis of covariance and independent group t-test. The results showed that play therapy had a positive and significant effect on reducing separation anxiety and isolation in children because it was) P <0.5(. Play therapy can be effective in treating separation anxiety and isolation students.شواهد نشان داده است که بازی درمانی در کاهش اختلالات رفتاری موثر بوده است، اما آیا می تواند در بهبود اختلال اضطراب اجتماعی، جداسازی و گوشه گیری دانش آموزان موثر باشد؟هدف از این پژوهش،بررسی اثربخشی بازی درمانگری بر روی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی بود. این پژوهش از نوع روش،نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول مدرسه حاج محمد جعفری نمین (68 نفر) بود. از این میان، نمونههای دانشآموزانی که بالاترین نمره اضطراب را در مقیاس اضطراب جدایی و انزوا (مانی کاواسگر،2009) داشتند، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله بازی درمانی دریافت کردند و هیچ مداخله ای بر روی گروه کنترل انجام نشد. نمره آزمون غربالگری اضطراب دانش آموزان به عنوان پیش آزمون در نظر گرفته شد و پس از مداخله مجدداً آزمون اضطراب کودکان بر روی هر دو گروه انجام شد و نمره آن به عنوان پس آزمون در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تی گروهی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بازی درمانگری تأثیر مثبت و معناداری بر کاهش اضطراب جدایی و انزواطلبی کودکان دارد و بازی درمانی می تواند در درمان اضطراب جدایی و انزوای دانش آموزان مؤثر باشد.https://jsc.uma.ac.ir/article_2144_4cb95f86b0c41d8f4340a7c5c605dc5a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیمشاوره مدرسه2821-19952420230220Investigating the role of Responsibility and Emotional Intelligence in predicting the Academic Achievement of female high school studentsمدل یابی اهمال کاری تحصیلی بر اساس اضطراب کووید-19 با نقش میانجی اعتیاد به شبکه های اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه115214510.22098/jsc.2023.12554.1090FAحمیده صادقیکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمجتبی جانعلی پور چنار رودخانیکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000000335485629امیر قربان پور لفمجانیاستادیار گروه آموزشی مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمحمود محمدی رازیشهرستان راز و جرگلان، شهر راز، خیابان امام خمینی کوچه سفیر امید، جنب کانون فرهنگی0000-0002-8522-4972اعظم بخشی پورکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20230315In the present paper, the modeling of academic procrastination based on Covid-19 anxiety with the social networks-addiction as the mediating role in high school students was studied.<br /><br />Method: This paper is a descriptive, correlational study that was carried out in the statistical population of high school students in Someh-sara city in academic year 2021-22. 300 students participated in this study through convenience sampling method and answered the following questionnaires: Corona Anxiety Scale (CDAS), Cellphone-based Social Network Addiction Questionnaire (AMQBSN) and Solomon and Roth Bloom Academic Procrastination Questionnaire (PASS). Data analysis was performed using SPSS and Amos statistical software through path analysis. <br /><br />Results: Bootstrap results showed that the direct effects of Corona anxiety on procrastination (β = -0.10), Corona anxiety on addiction (β=0.16), addiction on procrastination (β=-0.66) were significant and meaningful. The results also showed that the indirect effect of Corona anxiety on procrastination mediated by addiction (β=0.10) is significant and has a minor mediating role (P <0.05). <br /><br />Conclusion: The results also indicate that the proposed model has a good fit. Therefore, it can be concluded from the present study that Covid-19 anxiety is directly related to academic procrastination through the mediation of social media addictionمطالعه حاضر با هدف بررسی مدل یابی اهمالکاری تحصیلی بر اساس اضطراب کووید-19 با نقش میانجی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد. <br /><br />روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که در جامعه آماری دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان صومهسرا در سال 1400 انجام شد. 300 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری در دسترس در این مطالعه مشارکت داشتند و به مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS)، پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل (AMQBSN) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (PASS) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و Amos به روش تحلیل مسیر انجام شد. <br /><br />یافتهها: نتایج بوت استرپ نشان داد که اثرات مستقیم اضطراب کرونا بر اهمالکاری (10/0-=β)، اضطراب کرونا بر اعتیاد (16/0=β)، اعتیاد بر اهمالکاری (66/0-=β) معنادار است. همچنین نتایج نشان داد اثر غیرمستقیم اضطراب کرونا بر اهمالکاری با میانجیگری اعتیاد (10/0=β) نیز معنادار است و نقش میانجی جزئی دارد (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. <br /><br />نتیج هگیری: از این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که اضطراب کووید-19 به طور مستقیم و با واسطهگری اعتیاد به شبکههای اجتماعی با اهمالکاری تحصیلی رابطه دارد.https://jsc.uma.ac.ir/article_2145_41e072f76d5e054a79ca0df77670f1f9.pdf