هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان فراشناختی بر نشخوارفکری، تحمل ابهام و ادراک از نگرانی در دانشآموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال 1400 بود، که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به شیوه انتصاب تصادفی در دو گروه مساوی 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دادهها با کمک پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما و مارو (1991)، پرسشنامه تحمل ابهام مکلین (2009)، پرسشنامه نگرانی ایالتی پنسیلوانیای مایر و همکاران (1990) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان لاجرکا و لوپز (1998) گردآوری شد. برای تحلیل آماری علاوه بر آمار توصیفی و آزمون پیشفرضهای آمار پارامتریک از تحلیل کواریانس چندمتغیره با نرمافزار آماری SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان فراشناختی در مرحله پسآزمون بر بهبود نمره نشخوار فکری، تحمل ابهام و ادراک نگرانی در آزمودنیهای گروه آزمایش اثربخشی داشته است اما نمرات متغیرهای وابسته پژوهش در افراد گروه کنترل تغییر محسوسی را نشان نداد (05/0<P). نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن درمان فراشناختی، درنظر گرفتن این نوع درمان بهعنوان بخشی از برنامه درمانی در راستای بهبود وضعیت سلامت روانی میتواند سودمند باشد و مورد توجه مشاوران و روانشناسان قرار گیرد.
سلگی, زهرا, & حسینی, مریم. (1400). اثربخشی درمان فراشناختی بر نشخوار فکری، تحمل ابهام و ادراک از نگرانی در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. مشاوره مدرسه, 1(2), 1-18. doi: 10.22098/jsc.2021.1583
MLA
زهرا سلگی; مریم حسینی. "اثربخشی درمان فراشناختی بر نشخوار فکری، تحمل ابهام و ادراک از نگرانی در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی", مشاوره مدرسه, 1, 2, 1400, 1-18. doi: 10.22098/jsc.2021.1583
HARVARD
سلگی, زهرا, حسینی, مریم. (1400). 'اثربخشی درمان فراشناختی بر نشخوار فکری، تحمل ابهام و ادراک از نگرانی در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی', مشاوره مدرسه, 1(2), pp. 1-18. doi: 10.22098/jsc.2021.1583
VANCOUVER
سلگی, زهرا, حسینی, مریم. اثربخشی درمان فراشناختی بر نشخوار فکری، تحمل ابهام و ادراک از نگرانی در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. مشاوره مدرسه, 1400; 1(2): 1-18. doi: 10.22098/jsc.2021.1583