بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیت‌پذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.(

10.22098/jsc.2023.10024.1021

چکیده

هدف: هدف از پژوهش پیش‌رو بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیت‌پذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم بود.

روش: روش پژوهش پیش‌رو توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری آن شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم مدارس ناحیه یک شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از این تعداد 331 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های درگیری تحصیلی دانش‌آموزان آپلتون و همکاران، مسئولیت‌پذیری نعمتی و خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌ تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین متغیر درگیری تحصیلی و همچنین مسئولیت‌پذیری و ابعاد آن‌ها با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 P<).

نتیجه‌گیری: بنابراین با اجرای سیاست‌های کلان برای بلند مدت و برنامه‌ریزی‌های مدرسه‌ای برای کوتاه مدت می‌توان درگیری تحصیلی و مسئولیت‌پذیری را در جهت پبشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان افزایش داد.

کلیدواژه‌ها