بررسی رابطه بین مؤلفه‌های یادگیری اجتماعی و تمایل به بزهکاری در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهر رشت (آزمون نظریه یادگیری اجتماعی اکرز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 دانشگاه شهرکرد

3 دانشگاه کاشان

10.22098/jsc.2023.12696.1099

چکیده

یکی از موضوعات اجتماعی مورد توجه محققان و پژوهشگران بزهکاری دانش آموزان در مدارس است. همواره بزهکاری موضوعی حساس و چالش برانگیز برای متصدیان امور آموزشی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفه‌های یادگیری اجتماعی و تمایل به بزهکاری در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهر رشت است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از روش پیمایش استفاده شده است. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم تشکیل می‌دهند. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از نرم افزار جی پاور 270نفر دانش‌آموز پسر و 270 نفر دانش‌آموز دختر انتخاب گردید که در مجموع 540 پرسشنامه در بین دانش‌آموزان توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss و به‌کارگیری آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. یافته‌ها تحقیق نشان می‌دهد که بین متغیر وابسته تمایل به بزهکاری دانش‌آموزان با مؤلفه‌های دستاورد فردی، بازدارندگی غیررسمی، هم‌نشینی با دوستان ناباب و تقلید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان متغیرهای یادگیری اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج تحقیق بیشترین تأثیر مؤلفه‌های یادگیری اجتماعی بر روی تمایل به بزهکاری دانش‌آموزان را به ترتیب مؤلفه دستاورد فردی ، هم‌نشینی با دوستان ناباب، تقلید از شبکه‌های اجتماعی و بازدارندگی غیررسمی داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها