بررسی مدل رابطه خوش‌بینی و خودمهاری با دلزدگی یادگیری با میانجیگری ثبات علایق و پایداری تلاش در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان، مرکز خدیجه کبری دزفول

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان لرستان

3 فارغ التحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز

10.22098/jsc.2023.12177.1075

چکیده

اهداف: ثبات قدم در اهداف بلندمدت در دو بعد ثبات علایق و پایداری تلاش مفهوم‌سازی شده است. در این تحقیق، نقش میانجی ثبات علایق و پایداری تلاش در رابطه خوش‌بینی و خودمهاری با دلزدگی یادگیری بررسی شد.

مواد و روش‌ها: به این منظور، 208 نفر از دانشجویان دانشگاه لرستان به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند؛ سپس، مقیاس ثبات قدم در اهداف بلند مدت، خرده‌مقیاس دلزدگی یادگیری از پرسشنامه هیجانات پیشرفت پکران، مقیاس خودمهاری تانجی و پرسشنامه جهت‌گیری زندگی را پاسخ دادند. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS (نسخه 21) و روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج تحلیل‌ها، برازش ساختاری مدل پیشنهادی را تایید کرد و نشان داد که مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل به جز یک مسیر (خوش‌بینی به دلزدگی یادگیری) معنادار هستند.

نتیجه‌گیری: بنا بر یافته‌های این تحقیق، خوش‌بینی و خودمهاری دو متغیر مهم در تبیین دلزدگی یادگیری هستند که این اثر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بهبود پایداری تلاش و ثبات علایق صورت می‌دهند.

کلیدواژه‌ها