مقایسه تجربه غرقگی و ذهن‌آگاهی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد،گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران.

3 - دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

4 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jsc.2023.12282.1079

چکیده

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر مقایسه تجربه غرقگی و ذهن‌آگاهی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی بود. شناسایی تفاوت‌های روان‌شناختی بین دانش‌آموزان تیزهوش و عادی و درنظرگرفتن آن‌ها در برنامه‌های آموزش و پرورش می‌تواند به رشد و پیشرفت بیشتر در بین آن‌ها منجر شود .

مواد و روشها: . با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش حاضر از نوع علی_ مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل (24931 نفر) در سال تحصیلی 1401 -1400 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 400 دانش‌آموز (200 نفر تیزهوش و 200 نفر عادی) که به‌صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون و فرم کوتاه پرسشنامه ذهن‌آگاهی فرایبورگ، استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تجربه غرقگی و ذهن‌آگاهی در دو گروه دانش‌آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0p>).

بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به این نتایج می‌توان بیان نمود هر یک از گروه‌های دانش‌آموزان تیزهوش و عادی نیازمند توجه در خصوص متغیرهای موردمطالعه می‌باشند

کلیدواژه‌ها