اثربخشی درمان کوتاه راه حل محور(SFBT) بر افسردگی، استرس، اضطراب و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم در دوره‌ی اپیدمی کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران

10.22098/jsc.2023.12408.1085

چکیده

اهداف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان راه‌حل محور کوتاه‌مدت (SFBT) بر افسردگی، استرس، اضطراب و سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم در دوره‌ی اپیدمی کرونا بود.

مواد و روش‌ها: برای انجام این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اراک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش یا مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش مفاهیم رویکرد راه‌حل محور را دریافت کرد؛ در صورتی که هیچ مداخله‌ای به گروه کنترل ارائه نشد. داده‌ها با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-42) و پرسش‌نامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک جمع آوری و با استفاده از نرم افزار Spss ویراست 25 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش رویکرد راه حل محور بر کاهش افسردگی، استرس و اضطراب و همچنین افزایش سازگاری تحصیلی دانش آموزان به صورت معناداری اثربخش است.

بحث و نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد رویکرد راه حل محور کوتاه‌مدت به عنوان رویکردی که ماهیتا کوتاه‌مدت طراحی شده، می‌تواند در مقابله با آسیب‌های ناشی از کرونا در حوزه آموزش موثر بوده و ضمن کاهش افسردگی، استرس و اضطراب آنها، می‌تواند سازگاری تحصیلی ایشان را تسریع کند.

کلیدواژه‌ها